Wat kost het onderhoud aan een Lemsteraak .

12-10-2015
De kosten voor het onderhoud van de Groene Draeck zijn volop in het nieuws. Het schip uit 1957 kost 95.000 euro per jaar bij de marine. Een extern bedrijf rekende voor de overheid (overigens: hoeveel kostte dat externe bedrijf inhuren?) dat de minimale kosten 60.880 kosten per jaar zijn. Voor dat geld worden de standaard onderhoudskosten zoals winterstalling, schilderwerk en schoonmaakwerk verricht. Nog eens 105.000 euro wordt gereserveerd voor de motor, vloer en het houtsnijwerk.

Een zeilboot heeft meestal niet zo’n dure motor, maar wellicht zit er een speciale powermotor in, zodat de Koninklijke familie snel in veiligheid gebracht kan worden bij een calamiteit. Maar dan nog kan zo’n motor nooit meer dan 10.000 euro kosten.


De vloer is van teakhout en kost veel geld, maar die ligt er als het goed is voor de duur van het schip goed in. Bij goed onderhoud is vervanging niet nodig.

Het houtsnijwerk is handwerk en zal niet zomaar vervangen worden. Het onderhoud bestaat uit schuren en lakken.


Kosten onderhoud

De gemiddelde kosten van onderhoud zijn meestal maximaal 2 procent van de aankoopprijs bij een Lemsteraak. Een nieuwe Lemsteraak van alle gemakken voorzien kost ongeveer 500.000 euro. Regulier onderhoud zou dus maximaal 10.000 euro per jaar kosten.

Maar een boot kost geld. Hier een lijstje van wat de grote kostenposten zijn bij een Lemsteraak. Let op, deze kosten worden maximaal 1 keer per 10 jaar uitgevoerd. En meestal minder vaak.


Schatting van de incidentele kosten Groene Draeck Lemsteraak: 

50.000 euro voor de Zwaarden. De houten zwaarden zijn handgemaakt en op maat.

25.000 euro voor nieuwe zeilen (fok, kluiver en grootzeil).

50.000 euro werfbeurt, eens in de vijf jaar.

50.000 euro mast, handgemaakt en van speciaal hout (lichtgewicht).


 

Regulier onderhoud

En dan natuurlijk de hamvraag: Hoeveel kost regulier onderhoud, zoals een beetje schuren, verven en lakken? Dat kost maximaal 15.000 euro en gebeurt ook niet ieder jaar.

De Groene Draeck is inmiddels bijna 60 jaar oud en zo’n beetje alles moet vervangen worden. Maar ook daar zitten niet de kosten.


Defensie is duur

In de maritieme wereld wordt gefluisterd dat Defensie enorm veel manuren rekent tegen een veel hoger tarief dan in de commerciële wereld. Ook zou de huur voor de winteropslag exorbitant hoog zijn. De overheid onderhandelt niet en schrijft maar raak aan uren en inkoopkosten. Vandaar de extreem hoge kosten. Want het zijn niet speciale James Bond gadgets aan boor die het hem doen. Mensen die aan boord zijn geweest, denken niet dat er een extra afweersysteem, geheime radar of verborgen wapenopslag aan boord zit.


Oftewel: De kosten van de Lemsteraak zijn hoog, vooral omdat de boot al wat ouder is en er veel handwerk en speciaal materiaal gebruikt wordt. Maar de bedragen die defensie rekent, zijn niet normaal hoog.


Overigens heeft Willem-Alexander een speedboot van het Nederlandse merk Wajer&Wajer. Zou hij de kosten daarvan ook declareren bij de overheid?

 


Bron: nautica.nl